۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱

مدیر پایگاه میراث جهانی مسجد جامع عتیق:

ارزشهای هنری و تاریخی مسجد جامع اصفهان ناشناخته مانده است

ارزشهای هنری و تاریخی مسجد جامع اصفهان ناشناخته مانده است

اصفهان - مدیر پایگاه میراث جهانی مسجد جامع عتیق گفت: مسجد جمعه اصفهان، به عنوان چکیده ای از تاریخ، معماری و هنر ایران و اصفهانی کمتر مورد توجه شهروندان و مسئولان واقع شده است.

سید مهدی موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر با ابراز گله مندی از عدم توجه کافی مسئولان استانی و شهری به مسجد جامع عتیق اصفهان اظهار داشت: مسجد جامع عتیق اصفهان در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در آثار ملی به ثبت رسید و با اینکه هشت سال گذشته در اجلاس سنت پترزبورگ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است برخی از مسئولان و شهروندان از ثبت جهانی آن بی اطلاع هستند.

وی افزود: مسجد جامع عتیق که هسته اولیه آن قدمتی هزار و سیصد ساله دارد و قدیمی ترین مسجد ایران است و در هر دوره ای قسمتی به آن اضافه شده و به عنوان چکیده ای از تاریخ، معماری و هنر ایران و اصفهان است کمتر مورد توجه شهروندان واقع شده است و به علت نبود ساماندهی مشاغل در ورودی مسجد با کاهش گردشگران داخلی و خارجی هم مواجه بودیم.

عدم شناخت و اهمیت به موزه هنر معماری ایران

مدیرپایگاه میراث جهانی مسجد جامع عتیق با بیان اینکه این بنا در بین بزرگان و متخصصان معماری و مرمت به عنوان موزه هنر معماری ایران مشهور است، تصریح کرد: در مسجد جمعه اصفهان می توان همزمان هنر آجرکاری دوره دیلمی و سلجوقی و هنر گچبری دوره ایلخانی و هنر کاشیکاری معرق دوره تیموری و هنر کاشیکاری هفت رنگ دوره صفوی را در کنار هم مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه بارها مسئولان شهری و استانی از این مجموعه بازدید کرده اند و در جریان مشکلات و مسائل این مسجد هستند، گفت: مشکلات مسجد جامع عتیق در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی قابل بررسی است. با توجه به اینکه امسال قرار است با طرح اصفهان ۲۰۲۰، گردشگری در اولویت مدیریت شهری قرار بگیرد اما مسیر گردشگری پیرامون مسجد جامع عتیق که در کنار مسجد امام خمینی (ره) و مسجد شیخ لطف الله به ثبت جهانی رسیده است جهت مسیر پیاده و سواره گردشگران تعریف نشده است و هیچ گونه بازخوردی از مدیریت شهری در این باره دریافت نکردیم.

نبود تابلو راهنمای شهری در جذب گردشگر داخلی

موسوی به نبود تابلوهای راهنمای شهری جهت معرفی مسجد جامع عتیق در سطح شهر به شهروندان اصفهانی اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از شهروندان اصفهانی هنوز تفاوت مسجد جامع عباسی را با مسجد جامع عتیق نمی دانند و حتی ساکنان منطقه سه شهرداری و دیگر شهروندان اصفهانی و برخی از مسئولان شهری و استانی از ثبت جهانی قدیمی ترین شاهکار مذهبی ایران بی خبرند.

وی افزود: یکی از مسائل مهم مسجد جمعه اصفهان نبود خدمات پیرامون این مجموعه و میدان امام علی (ع) از جمله سرویس بهداشتی است که تاکنون پیگیری ها به نتیجه ای نرسیده است.

ساماندهی مشاغل اطراف مسجد جمعه

مدیر پایگاه میراث جهانی مسجد جامع عتیق با بیان اینکه مشاغل اطراف این مجموعه در شان قدیمی ترین مسجد ایران نیست، گفت: انتظار می رود مدیریت شهری و به ویژه شورای شهر که متولی طرح ۲۰۲۰ است چاره ای برای ساماندهی مشاغل در ورودی این مجموعه بیندیشد تا موجب رونق گردشگری شود.

وی با اشاره به مشکلات سیستم فاضلاب شهری پیرامون مجموعه میراث جهانی مسجد جامع عتیق ابراز داشت: اگرچه میدان امام علی (ع) جراحی بزرگی بر پیکر اصفهان بود اما باعث شد تا این مجموعه از دید اصفهانی ها پنهان شود و میزان گردشگران داخلی کاهش یابد. انتظار می رود که هرچه زودتر فاز سوم میدان امام علی (ع) به اتمام برسد و اوضاع آشفته جلوخان مسجد سرو سامان بگیرد.

گفتنی است مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه از مهم ترین و قدیمی ترین ابنیه تاریخی ایران است. زمان ساخت مسجد جامع عتیق به قرون اولیه هجری و در زمان عباسیان برمی گردد؛ نکته جالب توجه در معماری این مسجد آن است که در بخش های گوناگون آن در طول نزدیک به دوهزار سال شکل گرفته اند و همواره در حال مرمت و بازسازی بوده است. امروز، یکشنبه، ۱۵ دی ماه به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد ثبت ملی و هشتمین سالگرد ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان در فهرست میراث، تور رایگان گردشگری و معرفی این بنا از ساعت ۱۴ تا ۱۶ بعد از ظهر برگزار می شود.

کد خبر 4816684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha